Hiçbir medeni devlet yoktur ki ordu ve donanmasından evvel, iktisadını düşünmüş olmasın. "Mustafa Kemal Atatürk"

Yazılar:

İşe Alım Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi


Sosyal medya, günümüz inovatif teknolojilerinin en başında gelen ve işletme yönetiminde pazarlama ve insan kaynakları alanında yaygınca kullanılmaya başlanan teknolojik bir sistemdir. Bu sistem Web 2.0 temeline dayanarak hizmet sunar. Sosyal medya pazarlama alanında reklamcılık ve tutundurma faaliyetlerinde kullanmaktadır. Bu faaliyetlerde kullanım nedeni ise giderek artan sosyal medya kullanıcıları istatistikleridir. We Are Social’ın 2015 raporuna göre, dünyada internete bağlı olan kişi sayısı 3 milyardır. Bu da, dünya nüfusunun %42’sine denk gelmekte. Bu kişilerin %70’lik dilimi ise sosyal medyayı aktif olarak kullanmakta. Bu istatistikler ışında sosyal medya, pazarlama ve insan kaynakları yönetimi için ciddi bir pazar oluşturuyor. Sosyal ağlar genel olarak aşağıdakileri içerir (Dawley, 2009: 111):

·         Sosyal siteler: MySpace, Facebook, Twitter.
·         Fotoğraf Paylaşım Siteleri: Flicker, PhotoBucket.
·         Video Paylaşım: YouTube.
·         Profesyonel Ağ Siteleri: LinkedIn, Ning.
·         Bloglar: Blogger.com, Wordpress.  
·         Wikiler: Wetpaint, PBWiki.
·         İçerik etiketleme: MERLOT, SLoog.
·         Sanal Kelime: SL, Active Worlds, There, Whyville, Club Penguin, HiPiHi


Bu verilere dayanarak, sosyal medyanın insan kaynakları biriminin en önemli görevleri yetenek avcılığı ve işe alım sürecinde için ne kadar etkin kullanıldığı üzerine duracağız. Ulrich’e göre 1997’de günümüze kadarki sürece baktığımızda insan kaynakları departmanı temel amacı işletmelerin stratejik ortağı olmaktır. Stratejik ortak olmanın yanı sıra insan kaynakları işletmeler için işe alım sürecini yönetmektedir. İnsan kaynakları boş olan pozisyonlar için gerekli yetenekleri internet üzerindek çeşitli sitelerden, gazete ilanlarıyla, arkadaşını getir projesi ya da yetenek avcılığı yapan firmalarla anlaşarak yetenekleri bulup ve belli süzgeçlerden geçirirler. Yapılan bu çalışma ve araştırmalar işletme ile aday arasında engagement dediğimiz nişanlılık aşamasını oluşturuyor. Yapılan süzgeçleme aşamasından sonra insan kaynakları gerekli birimlerle iletişime geçerek işe alım aşamasında hangi birim için işe alım yapılacaksa o birimin yetkilileri ile yapılan görüşmeler sonucunda işe alım işleminin son kararını yetkili birim veriyor. Bu aşamaya da evlilik aşaması deniliyor. 
Adecco’nun 2015’te yaptığı Work Trends Study ilişkin basın bildirisinde; çalışma ortamlarından sonra iş arama da mobil hale geldiğini belirtiyor. Yine bu çalışmadan alınan verilere göre, Sosyal ağlar arasında, LinkedIn işe alım profesyonelleri (%61) ve iş arayanlar (%34) için profesyonel amaçlar bakımından en popüler platform olmaya devam ediyor. Facebook ise, kişisel markalaşma da dahil olmak üzere, tüm sosyal aktiviteler için başvurulan ana platform olmaya devam ediyor. İş arayan kişilerin, işe alım profesyonelleri tarafından iletişime geçilme olasılıkları, kullandıkları sosyal ağ sayısıyla doğru orantılı olarak artıyor. Yalnızca bir sosyal ağda aktif olarak yer alındığında işe alımcılar tarafından iletişime geçilme olasılığı %16 iken, beş ana global platformun tümü kullanıldığında bu oran %46’ya yükseliyor. CAME İK Koordinatörü ile yapılan bir röportajda işe alımda sosyal medya etkisi ile ilgili belirttiği en önemli etken şuydu; işe alım sürecinde işe başvurma, ilk mülakat, cv okuma v.b. gibi klasik aşamalardan sonra ilk yaptıkları şey bireylerin sosyal medya hesapları üzerinden adayların analizlerini yapmaktır. Bu açıklamalara ve istatistiklere baktığımızda işverenler artık Spencer ve Spencer’ın “buz dağı” ve Boyatzis’in  “soğan zarı” modellerinin üst katmanlardan ziyade soğan zarı modelinin temel zar kısmı ve buz dağı modelinin buz dağının alt kısmına önem vermeye başladıklarını söyleyebiliriz. Aslında bu işletme açısından personel devir hızının düşmesine ve işçilik giderlerini azaltacaktır. Ayrıca adayların eğitimlerle, deneyimlerle elde edeceği yetkinliklerin yerine bireyleri farklı kılan ve bireyin işletme stratejileri ile uyumlu olup olmadığını belirten güdüleyici kişilik etmenleri ortaya çıkarmak için bir kullanılabilecek bir yöntemdir.


Saygılarımla..
Share on Google Plus

About İsmail ÇELİK

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 yorum :

  1. Merhaba,
    Siz gençleri bu bağlamda çok şanslı görüyorum.Benim zamanımda demek belki çok alışık gelecek ama sosyal medyayı gerçekten bilinçli kullanmak ve araştırıcı bilgi edinici kullanıldığında mesleki anlamda Avrupanın nelerle uğraştığını görerek bilerek hareket etmek mesleki anlamda çok şey katacaktır.ve o araştırdıklarınızı uygulayıcı alanlar ve şirketlerde çalışmanızı diliyor çalışmalarınızı bu günün Türkiye' si için cesaretlendirici ve umut verici de buluyorum, bayrağı teslim edeceğimiz bir nesil olduğunuza inanıyor ve başarılarınızın devamını diliyorum. Yolunuz açık olsun. Çok sevgiler. Neşe Yücel- Personel Yönetmeni- Peryön Ege Şubesi Kurucu üyesi-Genel Sekreteri...

    YanıtlaSil

  2. Başarıların daim olması dileklerimle ..

    YanıtlaSil