Sosyal medya,
günümüz inovatif teknolojilerinin en başında gelen ve işletme yönetiminde
pazarlama ve insan kaynakları alanında yaygınca kullanılmaya başlanan
teknolojik bir sistemdir. Bu sistem Web 2.0 temeline dayanarak hizmet sunar. Sosyal medya pazarlama
alanında reklamcılık ve tutundurma faaliyetlerinde kullanmaktadır. Bu faaliyetlerde
kullanım nedeni ise giderek artan sosyal medya kullanıcıları istatistikleridir.
We Are Social’ın 2015 raporuna göre, dünyada internete
bağlı olan kişi sayısı 3 milyardır. Bu da, dünya nüfusunun %42’sine denk gelmekte.
Bu kişilerin %70’lik dilimi ise sosyal medyayı aktif olarak kullanmakta. Bu istatistikler
ışında sosyal medya, pazarlama ve insan kaynakları yönetimi için ciddi bir pazar
oluşturuyor. Sosyal ağlar genel olarak aşağıdakileri içerir (Dawley, 2009:
111):
·
Sosyal siteler: MySpace, Facebook, Twitter.
·
Fotoğraf Paylaşım Siteleri: Flicker,
PhotoBucket.
·
Video Paylaşım: YouTube.
·
Profesyonel Ağ Siteleri: LinkedIn, Ning.
·
Bloglar: Blogger.com, Wordpress.
·
Wikiler: Wetpaint, PBWiki.
·
İçerik etiketleme: MERLOT, SLoog.
·
Sanal Kelime: SL, Active Worlds, There,
Whyville, Club Penguin, HiPiHi
Bu verilere
dayanarak, sosyal medyanın insan kaynakları biriminin en önemli görevleri yetenek
avcılığı ve işe alım sürecinde için ne kadar etkin kullanıldığı üzerine
duracağız. Ulrich’e göre 1997’de günümüze kadarki sürece baktığımızda insan
kaynakları departmanı temel amacı işletmelerin stratejik ortağı olmaktır. Stratejik
ortak olmanın yanı sıra insan kaynakları işletmeler için işe alım sürecini yönetmektedir. İnsan kaynakları boş olan pozisyonlar için gerekli yetenekleri
internet üzerindek çeşitli sitelerden, gazete ilanlarıyla, arkadaşını getir projesi
ya da yetenek avcılığı yapan firmalarla anlaşarak yetenekleri bulup ve belli süzgeçlerden geçirirler. Yapılan bu çalışma ve araştırmalar işletme ile aday
arasında engagement dediğimiz nişanlılık aşamasını oluşturuyor. Yapılan süzgeçleme aşamasından sonra insan kaynakları
gerekli birimlerle iletişime geçerek işe alım aşamasında hangi birim için işe
alım yapılacaksa o birimin yetkilileri ile yapılan görüşmeler sonucunda işe
alım işleminin son kararını yetkili birim veriyor. Bu aşamaya da evlilik aşaması deniliyor.
Adecco’nun 2015’te
yaptığı Work Trends Study ilişkin basın bildirisinde; çalışma ortamlarından sonra iş arama da mobil hale geldiğini
belirtiyor. Yine bu çalışmadan alınan verilere göre, Sosyal ağlar arasında,
LinkedIn işe alım profesyonelleri (%61) ve iş arayanlar (%34) için profesyonel
amaçlar bakımından en popüler platform olmaya devam ediyor. Facebook ise,
kişisel markalaşma da dahil olmak üzere, tüm sosyal aktiviteler için başvurulan
ana platform olmaya devam ediyor. İş arayan kişilerin, işe alım profesyonelleri
tarafından iletişime geçilme olasılıkları, kullandıkları sosyal ağ sayısıyla doğru
orantılı olarak artıyor. Yalnızca bir sosyal ağda aktif olarak yer alındığında
işe alımcılar tarafından iletişime geçilme olasılığı %16 iken, beş ana global
platformun tümü kullanıldığında bu oran %46’ya yükseliyor. CAME İK Koordinatörü ile yapılan bir röportajda işe alımda sosyal medya etkisi ile ilgili belirttiği en önemli etken şuydu; işe
alım sürecinde işe başvurma, ilk mülakat, cv okuma v.b. gibi klasik aşamalardan
sonra ilk yaptıkları şey bireylerin sosyal medya hesapları üzerinden adayların
analizlerini yapmaktır. Bu açıklamalara ve istatistiklere baktığımızda işverenler artık Spencer ve
Spencer’ın “buz dağı” ve Boyatzis’in “soğan zarı” modellerinin üst katmanlardan
ziyade soğan zarı modelinin temel zar kısmı ve buz dağı modelinin buz dağının
alt kısmına önem vermeye başladıklarını söyleyebiliriz. Aslında bu işletme açısından personel devir hızının düşmesine ve işçilik giderlerini azaltacaktır. Ayrıca adayların eğitimlerle, deneyimlerle
elde edeceği yetkinliklerin yerine bireyleri farklı kılan ve bireyin işletme
stratejileri ile uyumlu olup olmadığını belirten güdüleyici kişilik etmenleri
ortaya çıkarmak için bir kullanılabilecek bir yöntemdir.
Saygılarımla..

Merhaba,
YanıtlaSilSiz gençleri bu bağlamda çok şanslı görüyorum.Benim zamanımda demek belki çok alışık gelecek ama sosyal medyayı gerçekten bilinçli kullanmak ve araştırıcı bilgi edinici kullanıldığında mesleki anlamda Avrupanın nelerle uğraştığını görerek bilerek hareket etmek mesleki anlamda çok şey katacaktır.ve o araştırdıklarınızı uygulayıcı alanlar ve şirketlerde çalışmanızı diliyor çalışmalarınızı bu günün Türkiye' si için cesaretlendirici ve umut verici de buluyorum, bayrağı teslim edeceğimiz bir nesil olduğunuza inanıyor ve başarılarınızın devamını diliyorum. Yolunuz açık olsun. Çok sevgiler. Neşe Yücel- Personel Yönetmeni- Peryön Ege Şubesi Kurucu üyesi-Genel Sekreteri...
Çok teşekkür ederim.
Sil
YanıtlaSilBaşarıların daim olması dileklerimle ..
Teşekkür ederim
Sil