Hiçbir medeni devlet yoktur ki ordu ve donanmasından evvel, iktisadını düşünmüş olmasın. "Mustafa Kemal Atatürk"

Yazılar:

ENGAGEMENT(BAĞLILIK, ADANMIŞLIK

1974 yılında Freudenberger’ın tanımladığı tükenmişlik kavramına antitez olarak Engagement (adanmışlık) kavramı geliştirilmiştir. Engagement  Türkçe literatürüne baktığımızda farklı çalışmalarda, işe cezbolma (Dalay, 2007), işe angaje olma (Güneşer, 2007), işe gönülden adanma (Bal, 2008), işe kapılma (Öner, 2008), işle bütünleşme (Ardıç ve Polatcı, 2009) şeklinde de kullanılmıştır. Bu çalışmamda ben engagement’ı çalışanların içinde bulunduğu kuruma, örgüte veya işletmeye “bağlılığı” olarak ele alacağım.


Örgütsel bağlılık/adanmışlık, çalışanların çalıştığı örgüte karşı hissettiği bağın gücünü ifade eder. Bireyin çalıştığı kurumun amaç ve değerleriyle bütünleşmesi, bu amaçlara ulaşmak için çaba sarf etmesi ve örgüt üyesi olarak kalmaya karşı duyduğu istektir (Bozkurt ve Yurt, 2013; Durna ve Eren, 2005; Field, Buitendach, 2011). 
Başka bir tanıma göre; Örgütsel bağlılık çalışanın örgütle arasında olan, özellikle de duygusal olan bağdan ötürü aidiyet hissinin yüksek olması, onu benimsemesi ve örgütle uyumlu hareket edebilmesidir (Sleebos ve Knippenber, 2006). Bu tanımlardan da anlaşılacağı gibi örgütsel bağlılık çalışanların bulunduğu ortamın kültürünü benimsemesi, vizyon ve misyonunu iyi kavraması bunların sonucunda sadık ve verimli bir şekilde işletmeye yarar sağlayıp işletmeyi benimsemesidir. 

Blessing white’ın 2013’te yaptığı çalışmada tam bağlılık maksimum iş katkısı ile maksimum tatminin uyumunu temsil ettiğini belirtmiştir. Yani çalışanlar maksimum seviyede katkı için maksimum seviyede tatmin düzeyinde olması gerekir. Blessing white çalışmasında işçi bağlılığını beş seviyede ele almışlardır bunlar;


(Kaynak:2013 by Blessing white, A division of GP strategies, NJ. )




1.  The Engaged (Adanmış): Adanmışlığın en üst seviye olduğu, yüksek tatmin ve yüksek iş katkısının olduğu seviyedir.

2. Almost Engaged(Neredeyse Adanmış):  Orta seviye katkı ve memnuniyetin olduğu seviyedir. Hassas bir gruptur çünkü mükemmel diye adlandırılabilecek günlerin devamlılığı olmayabilir.

3. Honeymonners & Hamsters: Bu aşama  bal aylarını geçirenleri olduğu aşamadır. Bu aşamada yüksek tatmin  ama düşük iş katkısı düzeyi vardır.

4.   Crash & Burners: Yanıp yıkılanların olduğu üçüncü aşamadakilerden farklı olarak yüksek katkı,  düşük tatmin seviyesi vardır.

5. The Disengaged: Adanmışlık seviyesinin en alt düzeyde olduğu düşük katkı ve memnuniyetin olduğu bir katmandır.

Engagement (adanmışlık) ile “into stay” ( Elde tutuma ) arasında doğrudan bir bağlantı vardır. Memnuniyet seviyesi yüksek olan işletmelerde elde tutma oranı oldukça yüksektir. Çünkü memnunluk ve hoşnutluk bunların yanı sıra ödüllendirme sisteminin yoğun olan işletmelerde elde tutma oranı kuvvetli olur. Böylelikle iş gücü devir hızı düşürülür işçilik giderleri azaltılmış olur. Bu olumlu etkilerin yanı sıra sürdürebilirlik, kariyer geliştirme, becerileri kullanma fırsatları, geri bildirim vermede olumlu sonuçlar, örgütsel öncelikler konusunda net olma gibi yararları vardır.




Çalışan bağlılığı ile ilgili yapılan 28 tane akademik çalışmada belirlenen korelasyon yukarıdaki şekilde belirtildiği gibidir. Çalışan bağlılığı zincirinin zaman içerisindeki birbirine etkisi şöyledir; işveren tarafından iyi bir doyuma ulaşan işçilerin doyum seviyeleri yüksek olur. Memnuniyet düzeyleri yüksek olan işçiler iyi ir hizmet sunarlar bu da müşteri memnuniyetinin artmasına neden olur. Müşteri memnuniyeti beraberliğinde müşteri sadakatliğinin oluşmasını sağlar. tüm bunlar işletmelerin var oluş nedenleri karlılık üretkenlik ve sürdürülebilirliğini devam ettirmesi için büyümesine olumlu anlamda katkı sağlar.



Saygılarımla…
Share on Google Plus

About İsmail ÇELİK

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 yorum :

  1. çok başarılı paylaşımlarınız var çelik ismail hocam teşekkür ediyor devamını bekliyoruz

    YanıtlaSil